گروه وکلای امیر کبیر

خدمات ما

چشم انداز

فرم حقوقی

02632553232 02144440344 09391610222

امروز : ۱۴۰۳/۰۵/۰۵

علیرضا طباطبایی هاشمی؛ وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره روش‌های کلاهبرداری از طریق رمز ارزها اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهم و پرونده‌های زیادی که طی چند سال اخیر به عنوان جرائم رایانه‌ای مطرح شده، موضوع کلاهبرداری‌هایی است که در فضای مجازی اتفاق میفتد.

وی با بیان اینکه کلاهبرداری رمز ارز یکی از دسته‌های کلاهبرداری در فضای مجازی هست، گفت: یکی از ویژگی‌های رمز ارزها سخت بودن شناسایی مالک یک وَلِت (وَلِت همان کیف پول دیجیتال در دنیای کریپتو (به انگلیسی Crypto Wallet) ابزاری است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با شبکه‌های بلاکچین ارتباط برقرار کنند و برای ارسال و دریافت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از آن‌ها استفاده کنند) است که پول برای آن واریز می‌شود.

این وکیل سایبری افزود: این چالش اساسی باعث می‌شود که بسیاری از پرونده‌های رمز ارزی به نتیجه نرسد؛ یعنی ما از طریق تتر، بیت‌کوین و … به خواسته شخص کلاهبردار ارز دیجیتالی را به ولت آن شخص واریز می‌کنیم، که از این روش نمیتوان ثابت کرد این رمز ارز به ولت شخص واریز شده است.

چرا کلاهبردار رمز ارزها می‌تواند از مجازات فرار کند؟

طباطبایی با بیان اینکه همین موضوع باعث فرار شخص کلاهبردار از مجازات می‌شود، گفت: شخص کلاهبردار به راحتی ادعا می‌کند که این وَلِت برای من نیست و اثبات آن اقدامی بسیار سخت است.

وکیل رمز ارزها بیان کرد: از آن‌جایی که ویژگی تراکنش‌های حوزه بلاک چین ‌و رمز ارزی به گونه‌ای است که امکان انتصاب یک وَلِت به شخصی دیگر به راحتی امکان‌پذیر نیست، پرونده با قرار منع تعقیب مختومه خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر اینکه باید روش‌های مورد استفاده این کلاهبرداران را بشناسیم و‌ بدانیم که به چه طریقی ممکن است قربانی شویم، گفت: یکی از روش‌های بسیار شایع پیام‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی از طریق برخی اشخاص با شماره‌های خارجی برای فرد ارسال می‌شود. به نظر می‌رسد این کلاهبرداران خارجی متوجه شده‌اند که می‌توان بسیاری از اشخاص را در کشور ما قربانی کنند و پول آن‌ها به سرقت برود.